A
komplex rehabilitációs mentor fogalmát, képzési feltételeit, feladatait
tisztáztuk, ám magára a komplex rehabilitációra, illetve folyamatáról még nem
esett szó. E bejegyzés alatt erről tudhatja meg a legfontosabb információkat.
A
rehabilitáció meghatározásához DeLisa, Currie, és Martin 1998-as
megfogalmazását tartottam a legalkalmasabbnak, miszerint: „a rehabilitáció az a
folyamat, amelyben hozzásegítik a az adott személyt, hogy elérhesse teljes
maximumát fizikai, lelki, szociális, szakmai, szakmán kívüli és oktatási
vonatkozásokban, olyan módon, hogy az összhangban legyen az anatómiai és élettani
károsodás természetével, a környezete adta korlátozottságokkal, a saját
vágyaival és az életéről alkotott elképzeléseivel.”
Honnan
indultunk, hová érkeztünk? – modellváltás a törvényhozás szerint
Rehabilitációs modell
|
A modell alanya
|
Kapcsolódó
törvényhozási modell
|
1. Orvosi –
egészségügyi
|
A beteg
|
Jótékonysági: a sérült ember a főleg
orvosi egészségügyi szolgáltatások passzív befogadója.
|
2.
Pedagógiai –
képzési
|
Diák, hallgató
|
Szolgáltatás-központú: csak speciális
szolgáltatásokkal biztosítható a társadalmi részvétel.
|
3. Szolgáltatói
|
A fogyasztó
|
Képességkibontó: rásegítő szabályozás
(pozitív diszkrimináció) szükséges az esélyegyenlőséghez.
|
4. Szükségleten alapuló
|
Az állampolgár
|
Jogokon alapuló: sem több, sem
kevesebb; a sérült ember jogai azonosak a többiekével, a speciális
megközelítés mértékét csakis az állapot szabhatja meg.
|
„Komplex rehabilitáció az a folyamat, amelynek során a testi struktúráiban és funkcióiban sérült személy képesség válik a megfelelő munka vállalására, megtartására, előmenetelére, ill. a környezet alkalmassá válik a testi struktúráiban és funkcióiban sérült személy befogadására.” (Horváth Péter nyomán a fogyatékosság kezelésével kapcsolatos munkahelyi gyakorlat – ILO tripartit szakértői értekezlet, Genf.)
![]() |
1. ábra |
Forrás:
- Könczei György, Kullmann Lajos (szerk.):
A (komplex) rehabilitáció alapjai. In: Fogyatékosságtudományi Tudásbázis
(2009), Bevezetés a komplex rehabilitációba. Budapest, Eötvös Lóránd
Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógia Kar. (Letöltés ideje: 2014.11.15.) (Letöltés helye: http://mek.oszk.hu/09800/09834/09834.pdf)
-
Horváth Péter (2014) előadásanyaga,
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése